A hirdetés jó. De ne csak abból élj.
Ne érts félre: a hirdetés működik. Én is használom. De ha csak abból él az üzleted, akkor kiszolgáltatott vagy.
A Shoprenter legfrissebb kutatása szerint a webshoposok 61%-a mondta azt, hogy a hirdetési költségek emelkedése a legnagyobb probléma, amivel szembenéznek.
Egy algoritmusváltozás. Egy blokkolás. Egy váratlan áremelés. És vége.
Pár éve volt egy ügyfelünk, akinek egyik napról a másikra letiltották a Meta fiókját. Azt mondta: ha nincs email listája, lehúzhatja a rolót. Az mentette meg, hogy évek óta építette az adatbázisát. Amíg a hirdetési fiókját visszakapta (ami hetekig tartott), addig is tudott értékesíteni és bevételt termelni. Mert voltak feliratkozói, akiket el tudott érni, hirdetés nélkül is.
Csepregi Balázs vagyok, a SalesAutopilot társalapítója és ügyvezetője, megrögzött automatizáló. És most megmutatom, hogyan építhetsz olyan rendszert, ami akkor is működik, ha holnap megszűnne a Meta hirdetési fiókod. Van ugyanis egy eszköz a kezedben, amit senki nem vehet el tőled. Az email marketing.
Senki nem változtathatja meg a szabályokat, a te kezedben marad a kontroll. És ami egyszer megvan, azt hosszú távon tudod felhasználni és működtetni, plusz hirdetési költségek nélkül.
Egyszer felépíted, utána a rendszer automatizmusai dolgoznak helyetted.
Hogyan működik ez a gyakorlatban?
1. Kezdd el építeni a listád
Először nézd meg, ami már megvan .
Lehet, hogy már van 2-3-5 ezer feliratkozód. Mert vásárláskor sokan bejelölik a hírlevél feliratkozást. Csak senki nem ír nekik évek óta.
Ezek az emberek már vásároltak tőled. Ismernek. És várják, hogy írj nekik. Csak te nem tudtál róla.
Ha pedig nincs még listád (vagy nem elég nagy), kezd el gyűjteni a feliratkozókat automatizáltan, például így:
- Exit popup – Aki kilépne az oldalról, annak felugrik egy ablak: „Várj! Itt egy 10% kupon, ha feliratkozol a hírlevelemre.”
- Lead magnet – Adj értékes tartalmat (stílus útmutató, felhasználási javaslatok, ápolási tippek, stb.) email címért cserébe
- Vásárlás során – A rendelés véglegesítésénél egy jelölőnégyzet: „Igen, érdekelnek az újdonságok és akciók”
Beállítod egyszer és utána minden látogató látja. Aki feliratkozik, azonnal kap egy emailt, és innentől kezdve folyamatosan kapcsolatban tudsz vele maradni.
2. Légy folyamatosan kapcsolatban kontaktjaiddal
Ne csak akciós emaileket küldj. Építsd a márkád. Taníts. Mesélj.
Állíts be automatikus email sorozatokat, amik értéket adnak:
Valaki vásárolt? → Induljon el egy automatikus sorozat: például küldj köszönő emailt, aztán használati tippeket („Így ápolod a terméket”), majd egy „így kombinálhatod” emailt fotókkal, végül egy „mi passzol még hozzá” üzenetet.
A webshopodban saját márkás termékeid vannak? → Írj arról email sorozatot, ami bemutatja, hogy honnan jött a termékötleted, hogyan készül, miért pont így, milyen tanácsokat adsz a használathoz te személyesen. Ez nem sales email. Ez edukáció. És pont ettől lesz erős a márkád.
Mert mondjuk ki őszintén: árban nehezen tudod lenyomni a nagy multi webshopokat. De abban igen, hogy te vagy az, aki megtanítja a vásárlónak, hogyan használja a terméket, mire figyeljen, mit kombináljon hozzá. Ha te vagy a szakértő, akinél tanul – nálad fog vásárolni. Nem akinél olcsóbb.
Általános hírlevél hetente → Újdonságok, sztorik a kulisszák mögül, tippek a termékeid használatához, szezonális ötletek. Ne akarj eladni minden egyes emailben. De amikor árulsz, már ismernek és bíznak benned.
Az emberek szeretik, ha nem csak akkor hallanak rólad, amikor pénzt kérsz tőlük. Pláne, ha olyan témában írsz, ami érdekli is őket. A vásárlók szeretik, ha ők vannak a középpontban. Gondolkozz úgy, hogy minden emailed 80%-ban csak róluk szóljon, és 20% legyen csak a te üzeneted.
3. Automatizáld – így időt és energiát is spórolsz
Itt jön a legjobb rész: a legtöbb dolog automatikusan működik. Beállítod egyszer. Utána a rendszer dolgozik helyetted.
Valaki feliratkozik? Automatikusan kap egy welcome emailt a kuponnal. 3 nap múlva megy a következő üzenet, 7 nap múlva a harmadik. Valaki vásárol? Indulhat a vásárlás utáni sorozat: köszönő email azonnal, használati tippek pár nap múlva, keresztértékesítési ajánlat egy hét után. Beteszi a kosarába, de nem veszi meg? Kis idő után megy az email: „Segíthetek valamiben?”
A heti hírlevelet persze neked kell megírni. De azt is elég egyszer beütemezni a hét elején, és a rendszer kiküldi pontosan akkor, amikor beállítottad, vagy amikor a vásárlód legnagyobb valószínűség szerint megnézi az emailt.
Pihensz? Nyaralsz? Épp új fejlesztéseken dolgozol? Az automatikus emailek mennek maguktól, nélküled is.
Ezért vagyok ennyire lelkes ebben a témában: egyszer felépíted ezeket az automatizmusokat, utána évekig dolgoznak neked.
Számoljunk egy kicsit
Ha van 1000 fős email listád, és hetente írsz nekik, az havi 4 alkalom, amikor hirdetések nélkül kapcsolatba lépsz velük, és vásárolhatnak tőled. Ha ebből havi 10-15 vásárlás jön, az már extra bevétel.
Persze, van szoftverdíj. De ha összveted az email marketing szoftvered költségével, akár 8-10-szeres megtérülést is elérhetsz. Lényegesen nagyobbat, mint egy fizetett hirdetésnél.
Az én tapasztalatom az, hogy a legstabilabb webshopok azok, ahol van hirdetés ÉS van email lista. A hirdetések mellett megfelelő figyelem jut az email marketingre és a különböző értékesítés-támogató automatizmusok építésére. Ha az egyik leáll, a másik továbbviszi.
Gyere el, találkozzunk!
Ha szeretnéd megtanulni, hogyan építheted fel ezt a rendszert te is, találkozzunk a Webshop Konferencián. Megbeszéljük, hogyan indulj el.
Ha pedig még nem használod, próbáld ki a SalesAutopilot-ot saját bizniszedben akár most.
Ui: A legtöbb webshop tulajdonos akkor kezd el email listát építeni, amikor már baj van. Amikor drága a hirdetés, vagy nem hozza az eredményeket. Te ne légy ilyen. Kezd el most, amíg jól mennek a dolgok. Egyszer felépíted, utána évekig dolgozik neked.